Jak otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot?

Dodano: 07.02.2019

Po naszym niebie każdego dnia przemieszczają się dziesiątki, jeżeli nawet nie setki samolotów pasażerskich. Liczba zaplanowanych lotów stale rośnie, bowiem przybywa pasażerów zainteresowanych tym szybkim i relatywnie tanim sposobem przemieszczania się na duże odległości.

Niemniej jednak, przy takim natężeniu ruchu lotniczego oraz przy niejednokrotnie niekorzystnych warunkach atmosferycznych dojść może do sytuacji, w której samolot, którym dolecieć do określonego celu znacznie się opóźnia. Przestój rzędu kilku minut można jak najbardziej wybaczyć, bowiem wynikać może on z przyczyn niezależnych od przewoźnika, jednakże już taki trwający kilka lub kilkanaście godzin jest niejednokrotnie nieakceptowalny, bowiem możemy przez taki stan rzeczy spóźnić się na ważne spotkanie, nie zdążyć na wykupiony turnus wakacyjny, lub też nie pojawić się na ważnym wydarzeniu rodzinnym, takim jak urodziny czy ślub bliskiej osoby.

Okazuje się jednakże, że w przypadku, gdy lot znacznie się opóźnił, możemy ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot. Istnieje bowiem możliwość otrzymania zwrotu kosztów jakie ponieśliśmy na zakup biletu lub też – jeżeli bardzo zależy nam, aby możliwie najszybciej dotrzeć w dane miejsce – zmiana planu podróży w taki sposób, abyśmy mogli dotrzeć do celu najbliższym samolotem zmierzającym w pożądanym kierunku. Warto także pamiętać, że już po dwóch godzinach opóźnienia możemy dochodzić swoich praw. Jako pasażerom przysługują nam w takiej sytuacji darmowe napoje i posiłki, a także prawo do uzyskania możliwie najbardziej szczegółowej informacji odnośnie tego kiedy lot powinien się odbyć.

Jeżeli natomiast przelot w danym dniu okazuje się niemożliwy, obsługa lotniska powinna zapewnić nam darmowy nocleg w hotelu. Zależnie od przewoźnika możemy otrzymać ofertę zatrzymania się w obiekcie wypoczynkowym znajdującym się w pobliżu lotniska bez ponoszenia z tego tytułu jakichkolwiek kosztów lub też będziemy musieli zapłacić za nocleg, a następnie domagać się zwrotu uiszczonej na ten cel kwoty po uprzednim przedstawieniu dokumentów potwierdzających, że zatrzymaliśmy się na noc w danym hotelu.

Po upływie pięciu godzin możemy podjąć decyzję o całkowitym zerwaniu umowy z przewoźnikiem, którą to zawarliśmy nabywając bilet lotniczy. W takim przypadku kwota zadośćuczynienia jaka nam przysługuje zależna jest od wykupionej klasy a także od odległości, jaką zamierzaliśmy przebyć. Jak wynika z informacji, które znaleźć można na stronach najpopularniejszych linii lotniczych, to w przypadku gdy dystans do przebycia nie przekraczał 1500 kilometrów, pasażer może otrzymać do 250 euro rekompensaty. Dwukrotność tej odległości oznacza wzrost zwrotu do sumy nawet 400 euro.

Dla lotów międzykontynentalnych i biznesowych przewidziano odszkodowanie wahające się od 600 do 700 euro. Sumy te są więc niebagatelne, zwłaszcza jeżeli przeliczymy je na rodzime złotówki. Jeżeli więc odnotujemy znaczne opóźnienie naszego lotu, nie powinniśmy rezygnować z egzekwowania naszych praw, które to są nam zagwarantowane w ramach umowy zawieranej z przewoźnikiem. Nie bójmy się więc zawalczyć o swoje – może się to bardzo opłacić!